A mentális fejlõdés segítése sajátos nevelési igényű gyerekeknél
A könyv a
korai fejlesztés és speciális óvodai nevelés programja, a mentális
fejlődést segíti sajátos nevelési igényű gyermekeknél. A
fejlődés-fejlesztés egységét figyelembe véve segíti megtervezni az
egyéni és csoportos terápiát a speciális nevelési szükségletű,
értelmileg akadályozott gyermekek számára. A gyermek fejlődésének nyomon
követésére olyan újszerű módszereket mutat be, amelyek könnyen
használhatóak, gyorsak. A fejlesztés tervezéséhez közreadott ötlettár
igen gazdag, a mozgás, a beszéd és az észlelés fejlesztéséhez kínál a
mindennapokban használható anyagot. A könyvet ajánljuk
gyógypedagógusoknak, fejlesztőpedagógusoknak és a speciális törődést
igénylő gyermekek szüleinek.
Tartalom
Értelmileg akadályozott gyermekek korai fejlesztése (Galgóczy Anna, Melegné Steiner Ildikó, Wagner Pálné)
A korai intervenció pszichológiai vonatkozásai (Dr. Csiky Erzsébet Ph.D.)
A korai segítségnyújtás fogalma
A korai fejlesztés alapelvei, célkitűzései
A gyermek fejlődését biztosító feladatok
A gyermek fejlődési ütemének ellenőrzése
A fejlesztés területei
A nagymozgások és testséma fejlődése, fejlesztése
A nagymozgás fejlődése, fejlesztése
A testtudat kialakítása
A finommotorika fejlődése, fejlesztése
A szociális-érzelmi terület fejlődése, fejlesztése
Kognitív terület fejlődése, fejlesztése
A kommunikáció fejlődése, fejlesztése
Az önkiszolgáló tevékenység kialakítása
Értelmileg súlyosan akadályozott, esetenként halmozottan sérült gyermekek korai fejlesztése Fröhlich-féle bazális stimulációval
Tanácsadás, ötletek szülőknek a gyermekek otthoni fejlesztéséhez
Egyéni fejlesztési tervek
Csoportos pszichomotoros fejlesztési tervek
Értelmileg akadályozott gyermekek óvodai fejlesztése (Domokos Ágnes, Gáspár Ágota, Kövics Ágnes, Rosta Katalin, Wagner Pálné)
Értelmileg akadályozott gyermekek nevelésének feladatai
Szokások kialakítása
Érzelmi életre nevelés és szocializáció
Értelmileg akadályozott gyermekek óvodai fejlesztése
A gyógypedagógiai óvoda fejlesztési célja, koncepciója
Az értelmileg akadályozott gyermekek jellemzői
A fejlesztés folyamata, rendszere
A fejlesztő foglalkozások
Mozgásfejlesztés
Anyanyelv- és kommunikációfejlesztés
Játékra nevelés
Vizuomotoros készség fejlesztése
Zenei nevelés alapjai
Egyéni fejlesztés
Önkiszolgálásra nevelés
Melléklet
Anamnézis felvételi lap értelmileg akadályozott gyermekek számára
A gyógypedagógiai jellemzés szempontrendszere
Walter Strassmeier: A fejlődési szint megállapítása
Szempontok az egyéni fejlesztési tervekhez
Gyógypedagógiai értékelőlap
Útmutató az értelmileg akadályozott óvodáskorú gyermekek anyanyelvi fejlesztéséhez
Kövics Ágnes: Az ULWILA-módszer elemeinek alkalmazása értelmileg akadályozott óvodásoknál
A terápiákhoz felhasználható fejlesztőgyűjtemények, módszertani leírások
Irodalomjegyzék
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatsz!