A bazális stimulációt 1975-1982
között Andreas Fröhlich és Ursula Haupt dolgozta ki, halmozottan sérült,
súlyosan mozgáskorlátozott gyermekek számára. A koncepció célja az érzékelés-észlelés
aktivizálása, a szenzomotoros funkciók minél szélesebb körű megélése, fejlesztése.
A megszerzett tapasztalatok, információk segítik a környezet megismerését, megkönnyítik
az alkalmazkodást, lehetővé teszik a gyermekek számára, hogy a mindennapok tevékenységeiben
az összegyűjtött információk segítségével aktívan részt vegyenek, önálló döntéseket
hozzanak. A fejlesztés a gyermek saját világából indul, a számára érdekes élethelyzeteket
használja, és nagy súllyal van jelen a mindennapi szituációkban.
A bazális stimuláció során a súlyosan-halmozottan fogyatékos
gyermekek meglévőképességeiből indulunk ki, arra építünk, nem pedig a hiányzó
képességeket kívánjuk pótolni. A koncepció alapját a segítőszemély és a
gyermekek, fiatalok közötti gyengéd, szeretetteljes kapcsolat biztosítja. A
biztonságérzetet adó testi kapcsolat,a folyamatos odafigyelés, a beszéd, a
legapróbb aktivitásra adott pozitív reakció teszi lehetővé, hogy a folyamat középpontjában
a gyermek álljon.
Nagyon lényeges, hogy a bazális stimuláció során a gyermek
aktívan részt vegyen a tevékenységben, de ha nincsen előzetes tapasztalata,
akkor ez nehezen megvalósítható. A bazális stimuláció az anyaméhben szerzett
tapasztalatokhoz nyúl vissza, azokra épít. Az anyaméhben való mozgás, a különbözőhullámok, rezgések,
szívverések észlelése a test helyzet- és helyváltoztatása a magzat számára szomatikus,
vibratorikus és vesztibuláris tapasztalást nyújt. Ezek a tapasztalatok később
továbbfejlődnek, differenciálódnak. A hullámok, rezgések megtapasztalásából, a
vibratorikus észlelésből például a hallás fejlődik ki, míg a szomatikus
tapasztalatokból az orális, taktilis érzékelés.
A bazális stimuláció feladata a különböző anyagok, eszközök
segítségével testi ingerek biztosítása, a bőr, a látás, a hallás, az egyensúly,
az íz, az illatok érzékelése terén.
A szomatikus stimulációsorán azok az ingerek a legcélravezetőbbek,
amelyeket közvetlen testi kontaktusban biztosítunk a gyermekek számára. A
gondozási szituációkban, az ölbeli alkalmával kialakuló meghitt kapcsolat az izom-spazmus
oldódásához, hangulati változáshoz vezet. A legsúlyosabban sérült gyermekek
esetében a testi ingerekkel tudjuk a legintenzívebb reakciót kiváltani. A pezsgőfürdő,
a terápiás-fürdő, a masszírozás, a testfelület különböző anyagokkal
történőingerlése a gyermekek bevonásával, aktív részvételével történik, és az
esetek nagy többségében pozitív reakciót vált ki. A vesztibuláris ingerek segítségével
újabb tájékozódási pontokat sajátít el testével kapcsolatban. Érzékelhetővé
válik a mozgások iránya, ereje. A hintáztatás, a ringatás szinte minden esetben
örömérzést vált ki akár ölben, akár valamilyen eszközzel történik. Megfigyelhető,
hogy a vesztibuláris ingerek hatására megszűnnek a sztereotip mozgások. A gyermekek
körében legkedveltebb a gimnasztikai labda és a zselé labda. Használatuk alkalmával
a fokozott izomtónus csökken, különbözőmozgások válthatók ki (pl.: fej emelése,
támaszreakció, stb.).
A vibratorikus érzékelés már a méhen belül reakciót vált ki
a gyermekből. Az anya és a környezet hangjai rezgések formájában jutnak el a
magzathoz. A közvetlen testi kapcsolatban a test rezgéseit érzékeli, amit a
beszédhang okoz, de ugyanakkor a légzés ritmusa és a szívverés is érzékelhető.
A vibratorikus stimuláció ily módon az együttlét erőteljes érzésétközvetíti. Megtanulja, hogy a beszédbeli odafordulás, egy
személyes köz a hang a szülő, nevelőrésze. A dúdolt dallamokra a gyermekek intenzívebb
reakciót adtak. A legtöbb gyermeknek van kedvenc dallama, amit felismer, mosolyog. A
rezgések érzékelése szorosan kapcsolódik a hangok érzékeléséhez. Az akusztikus ingerekkel
lehetőséget biztosítunk annak megtapasztaltatására, hogy a hangok, zajok információt
hordoznak, jelentésük van. Megpróbálja a zajokat elhelyezni a térben, rájön,
hogy a hangoknak forrása van, és őmaga is képes zajokat előállítani. Amikor
erre rájön, kialakul egy új kommunikációs lehetőség a gyermek és környezete
között.
A taktilis-haptikus ingerléstapintásos tapasztalatokat nyújt
a tárgyak tulajdonságairól. A kezet képessé kell tenni az érzékelésre, ennek érdekében
ki kell alakítani a nyúlás, fogás, elengedés képességét. A cél érdekében szinte
minden, a környezetünkben fellelhetőtárgy használható. Különösen nagy hangsúlyt
helyezhetünk azokra a tárgyakra, amelyekkel a gyermek a mindennapok során
gyakran találkozik. Igyekezzünk a tárgyak használatába is bevonni a
gyermekeket.
A vizuális ingerekkel a fény-árnyék, formák, színek, alakok
felé irányítjuk a gyermekek figyelmét. A különbözőszínes fények, hangulatos
lámpák, különösen, ha azokhoz zene és finom illat is társul, komplex
inger-együttest nyújtanak a gyermek számára, s egyben meghitt, nyugodt
hangulatot teremtenek.
A bazális stimuláció fontos területét képezik az illatok és
az ízek. Az íz és illatingerek kiegészítik egymást. A legtöbb esetben határozott
mimikával jelzik nem-tetszésüket, fokozott nyálelválasztással, szopómozgással
reagálnak a számukra kedves ízekre, illatokra. A közös süteménysütések
jó alkalmat biztosítanak e terület aktivizálására. Az illatok és ízek kiemelkedő
szerepet kapnak étkezés közben. Célja a száj körüli terület túlérzékenységének leépítése,
az evés élménnyé tétele, új ízek megismertetése. A bazális stimuláció fent említett területei nem
választhatóak el egymástól, átszövik egymást. Legnagyobb súllyal a mindennapos tevékenységek szituációiban
vannak jelen.
Sajnos sokan másolják ezt az oldalt és képet. A gyermek szemébe világítani kifejezetten káros!
VálaszTörlés