Pető András orvos-pedagógus
1945-ben, a II. világháború után fejlesztette ki konduktív
nevelési rendszerét. Módszere új utat nyitott a központi
idegrendszeri mozgássérültek rehabilitációjában. Ezt a
módszert a világon először a róla elnevezett intézet elődjében oktatták és alkalmazták.
A Pető-féle konduktív pedagógiai módszer az idegrendszeri sérült gyerekek mozgás, értelmi, és érzelmi problémáit együtt figyelembe véve igyekszik fejleszteni.
A konduktor csoportos és egyéni
foglalkozások keretében komplex pedagógiai módszerekkel hat a
diszfunkcióra, azaz az idegrendszer helytelen működésére.
A módszer lényege és célja, hogy megfelelő célok közvetítésével, komplex tevékenységek rendszere
útján rávezesse az embert a belső szervezésmód kialakítására, az
idegrendszer koordinációjára. A konduktív pedagógia egyik legfontosabb
célkitűzése – függetlenül az életkortól – az, hogy tanulni tanítson,
azaz a tanulási képességeket fejlessze. Az így végzett csoportos
komplex program magában foglalja az egyén és a csoportra szabott
különféle mozgásos és kognitív feladatokat, azok gyakorlását, az újonnan tanultak alkalmazását különböző szituációkban. A gyerekeknek a helyes intenciót tanítjuk, ami segíti a mozgás összerendezését, belsővé válását, automatizálását. (intenció:
olyan belső, előzetes képződmény, ami megindítja a koordinációt,
összerendezést az idegrendszerben, speciális emberi aktivitás, belső
késztetés.) Az önállóságra szoktatás a cél, melyhez számos
segédeszközt vesz igénybe. A konduktív nevelés célja tehát az
orthofunkció kialakítása, azaz a helyes működés elérése az
idegrendszerben. Ennek érdekében nem a fogyatékosság megváltoztatására
törekszünk, hanem a változásra képes ember segítésére.
A módszer akkor a legjobb hatásfokú, ha
minél hamarabb kezdik el a beteg kezelését, ezért a korai felismerés
rendkívül fontos. A fejlesztést, a szülőket is bevonva, érdemes korán
elkezdeni, figyelve, hogy otthon is a rendszeresen gyakorolás
megtörténjen. A konduktív nevelés egy komplex együttműködést igénylő
hosszú, időigényes, de eredményes folyamat.
A konduktív pedagógia során:
- lazulnak a feszes izmok, erősödnek a gyengék,
- fejlődik az értelem (életkornak megfelelő értelmi fejlesztés során)
- javul a beszéd
- fejlődik a mozgás,
- önidította, aktív mozgás alakul ki,
- a tanult mozgásokat a naprend egyéb tevékenységeikben is kamatoztatni tudják.
- fejlődik az értelem (életkornak megfelelő értelmi fejlesztés során)
- javul a beszéd
- fejlődik a mozgás,
- önidította, aktív mozgás alakul ki,
- a tanult mozgásokat a naprend egyéb tevékenységeikben is kamatoztatni tudják.
A konduktív nevelés keretein
belül koraszülött, megkésett mozgásfejlődésű gyerekek fejlesztése,
központi idegrendszer sérültek tanítása, integrációjuk segítése,
napirend kialakítása, életvitel programok tervezése, halmozottan
sérültek fejlesztése, dislexia prevenció, figyelem és koordináció
fejlesztése valósulhat meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatsz!