Anna Jean Ayres kaliforniai agykutató és
pszichológus 1972- ben jelentette meg ezt a módszert. Ayres a tanulási
zavarok kezelésére dolgozta ki ezt a terápiát, de jól használjuk a
legkülönbözőbb gyermekkori fejlődési problémákban ( figyelemzavar,
hiperaktivitás, mozgásos fejlődési zavar, értelmi zavarok, kötődési
zavarok, mutiznus= nem beszélő gyermekek, autizmus) is.
A terápia elméleti hátterét az adja,
hogy az idegrendszer érettsége, integratív funkciói az egyensúlyi és más
érzékszervi ingerek adásával növelhető. A változatos érzékszervi és
egyensúlyi ingerek adásával normalizálódik az egyensúlyi rendszer,
leépülnek a primitív reflexek, a szemmozgások megfelelővé válnak, a test
két oldalának integrációja jobban szerveződik, az idegrendszer
integritása fokozódik. Tehát a gyermek idegrendszere képes lesz a
különböző érzékszerveiből érkező információk összehangolására, ezáltal
képes lesz megfelelően alkalmazkodni a külvilághoz is.
A szenzoros
integrációs terápia játékosan fejleszti a gyermeket, ilyen módon segíti
elő az idegrendszer megfelelő érését. A gyermek élvezi a foglalkozásokat, nem is veszi észre, hogy itt fejlesztésről van szó. „Síkit” örömében.
Hogy is zajlik egy ilyen óra?
A terem leginkább egy
játszótérhez hasonlít. Labdák, hinták, trambulin, labdafürdő, sünilabda…
igazi gyerekparadicsom. Egyensúlyi ingereken, tapintásos,
mélyérzékelési ingereken keresztül fejlesztjük az idegrendszert a
gyermek visszajelzéseinek megfelelően. A terápia elősegíti az izomtónus
beszabályozását is. A terápiás játék erősíti különösen a nyaki és
hátizomzatot. Mindez játékosan, hogy a gyermek nem kínzásnak éli meg a
helyzetet, hanem élvezetes időtöltésnek. Itt ő van a középpontban,
nemcsak az izmai, problémái, hanem ő komplexen a teljes kis
személyiségével. A terapeuta csak rá figyel, neki szenteli az idejét.
Létfontosságú ez a fejlesztés más olyan terápiák után, illetve mellett is, amik a gyermek számára fájdalmasak, vagy kellemetlenek.
A koraszülött gyermek fokozott figyelmet és gondoskodást igényel. Jelentkezz, segítünk.Mihez fontos az idegrendszer megfelelő fejlettsége?
Szinte mindenhez. A megfelelő mozgáshoz, hogy ne legyen ügyetlen, ne bukdácsoljon, az ugráláshoz, egyensúlyozáshoz, a kézügyességhez, finommozgásokhoz, vagyis később az íráshoz, manuális tevékenységekhez, de a koncentrációhoz, figyelemhez, vagyis a tanuláshoz is létfontosságú, hogy csak néhányat soroljak fel. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy milyen érzés kétbalkezesként, vagy ügyetlen, esetlen mozgásúként élni. A rengeteg kudarcélmény, ami az ilyen gyerekeket éri, elkeseríti őket, és a személyiségfejlődésükre is negatívan hat ki, vagyis visszahúzódóvá, vagy éppen elkeseredetten dühössé válhatnak.
Hány éves korban ajánlott ez a terápia?
Létfontosságú ez a fejlesztés más olyan terápiák után, illetve mellett is, amik a gyermek számára fájdalmasak, vagy kellemetlenek.
A koraszülött gyermek fokozott figyelmet és gondoskodást igényel. Jelentkezz, segítünk.Mihez fontos az idegrendszer megfelelő fejlettsége?
Szinte mindenhez. A megfelelő mozgáshoz, hogy ne legyen ügyetlen, ne bukdácsoljon, az ugráláshoz, egyensúlyozáshoz, a kézügyességhez, finommozgásokhoz, vagyis később az íráshoz, manuális tevékenységekhez, de a koncentrációhoz, figyelemhez, vagyis a tanuláshoz is létfontosságú, hogy csak néhányat soroljak fel. És ne feledkezzünk meg arról sem, hogy milyen érzés kétbalkezesként, vagy ügyetlen, esetlen mozgásúként élni. A rengeteg kudarcélmény, ami az ilyen gyerekeket éri, elkeseríti őket, és a személyiségfejlődésükre is negatívan hat ki, vagyis visszahúzódóvá, vagy éppen elkeseredetten dühössé válhatnak.
Hány éves korban ajánlott ez a terápia?
Mivel
az agy kisgyermekkorban rendkívül jól alkalmazkodik, és így jól
fejleszthető, így fontos kihasználni ezt az időszakot. Vagyis, amint
stabilizálódott a Kicsi állapota, el lehet kezdeni. Ahhoz, hogy a
gyermek örömmel, iskolaéretten menjen iskolába, addigra behozza
esetleges lemaradásait, célszerű lenne legkésőbb óvodáskorban megkezdeni
a fejlesztést. De később sincs veszve semmi…
Jean Ayes szenzoros integrációs terápiájának néhány alapelve
A játék, a fantázia szerepe a szenzoros integrációs terápiákban
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatsz!