„…a zene minden ember vele született képessége…”
A Hang és lélek Konferencia
meghatározó élményt jelentett számomra – mint akkori résztvevő számára. Az
ott elhangzott előadások nagy hatást gyakoroltak rám. A tudományos kutatásokat
és gyakorlati tapasztalatokat felsorakoztató előadásokon újabb szempontok
hangoztak el arra vonatkozóan, hogy a zene (zenei nevelés) nélkülözhetetlen a
személyiség kiegyensúlyozott fejlődéséhez, hatékonyan képes hozzájárulni az
egyén általános tanulási teljesítményének eredményességéhez, és kedvezően
befolyásolja a szocializációt.
A konferencián mint
óvópedagógus és mint zenetanár vettem részt. A konferencia alcíme – „Új utak
a zene és társadalom kapcsolatában” – számomra arra utalt, hogy az előadók a
zenei nevelés aktualitásait kívánják a hallgatóság elé tárni. Az előadásokban
arra kerestem óvó- és zenepedagógusi elképzeléseimet megerősítő tudományosan
megalapozott válaszokat, hogy miért érdemes már kora gyermekkortól intenzív
zenei nevelésben részesíteni a gyermekeket, és milyen meggyőző érvekkel
biztathatom a szülőket és óvópedagógusokat arra, hogy minél többet énekeljenek a
gyermekeknek.
A konferencián többek
között Hámori József nemzetközileg is elismert agykutató „Az emberi agy és a
zene” (Hang és lélek, Budapest, Magyar Zenei Tanács, 2002. 40-42.
l.) címmel tartott előadása is bizonyította számomra, hogy a zene, az éneklés a
gyermekek természetes szükséglete, és a zenei nevelést nem az iskolában kell
elkezdeni, sőt ott már késő. Hámori József egyértelmű, tudományos érveket
sorakoztatott fel amellett, hogy a zenei nevelésnek nem önmagáért kell (kellene)
léteznie a gyermeknevelésben. Az agy korai zenei fejlesztő hatásokra kialakuló
beállítódásai meghatározó funkciót töltenek be a személyiség fejlődésében. A
zenére való fogékonyság kihat az agyi struktúrákra, az agyi beállítódásokra, és
ezáltal az egyén sikeresebb lesz más irányú tevékenységeiben is. Hámori
professzor szavaival: „…a muzikalitás (és annak a fiatalkorban megkezdett
kifejlesztése) a teljessé válható emberi személyiség integráns része, amely
nélkül nemcsak szépségélményektől esik el az ember, hanem sajátos kommunikációs,
az emocionális alaprendszerrel is összefüggő, kognitív (megismerő) szférához
szorosan tartozó tulajdonság kifejlődésétől (és meglététől) is.”
Hámori József
agykutató, az agyféltekék funkcióit rendszerezve rávilágított arra a
tudományosan bizonyított tényre, hogy a muzikalitás jelentős szegmenseit nem a
beszédtanulást lehetővé tevő agyfélteke irányítja. Pszichofizikai vizsgálatok
is alátámasztják, hogy a zenei érzékelés elsősorban a jobb agyféltekéhez
köthető. Szemléltetésképp, mielőtt tovább lépnék, álljon itt egy kis táblázat
arról, hogy az emberi agy mely agyféltekéje milyen érzékelési funkciókért is
felelős:
BAL AGYFÉLTEKE
|
JOBB AGYFÉLTEKE
|
|
·
zenei képességek nagy része: pl.
hangszín, hangmagasság (benne abszolút hallás), harmóniák érzékelése,
dallamok közötti differenciálás képessége
|
|
|
|
|
·
logikus
gondolkodás
|
|
A két agyféltekét mintegy 200 millió idegrostból álló
hálózat köti össze. Az agy mindkét félteke „be van huzalozva”, ami azt jelenti,
hogy a bennük lévő idegsejtek készek bizonyos képességek elsajátítására, de
feladatukat beteljesítéséhez aktivizálni kell őket. Annak ellenére, hogy a két
agyfélteke egész más képességek elsajátítására van predesztinálva, mindkettő
hasonló szerkezettel bír. Ahhoz, hogy minél jobban összekapcsolódjon a két
agyfélteke, és minél kiegyensúlyozottabb fejlettségi szintet érjenek el, az
általuk irányított képességeket arányosan kell fejleszteni. Mert minél sűrűbb
idegrost-hálózat kapcsolja őket össze, annál több szálon érkezik információ
egyik féltekéből a másikba és viszont, és annál tökéletesebb személyiség
kibontakozására nyílik lehetőség.
A beszédtanulásért felelős beszédközpont a bal agyféltekében van
(lásd fenti táblázat), és mint az köztudott, genetikusan programozott. Ez azt
jelenti, hogy beszédkészséggel minden ember születésétől fogva rendelkezik, és
minden ép érzékszervekkel rendelkező gyermeknél az őt körülvevő nyelvi környezet
hatására az első néhány év során kifejlődik a beszédképesség. Azt is tudjuk,
hogy ez az időszak kritikus. Ahol csorbát szenved a beszédfejlődés,
beszédfejlesztés (lásd. farkasok által nevelt gyermekek) ott maradandó nyelvi-
és beszédhibák vésődnek be.
Hámori József az agyféltekék azonos szerkezeti felépítésére
hivatkozva felhívta a figyelmet arra, hogy a jobb agyféltekének a nyelvi szintű
fejlesztése, azaz a zenei nyelv fejlesztése éppúgy szükséges ahhoz, hogy
arányosan fejlődjön mindkét félteke. Mit jelen ez? Minden ember –a
beszédkészséghez hasonlatosan– genetikusan programozott érzékenységgel bír a
zene, a muzikalitás iránt is. (Magzatkutatások már zene hatására történő
intenzív magzati reakciókról is beszámolnak.) Ebből következik, hogy minden ép
érzékszervvel rendelkező gyermek születése pillanatától – megfelelő zenei
környezeti hatásokra – képessé válik a benne meglévő zenei képességek
kibontakoztatására. Nem is kell messzire menni és tudományos utakat bejárni
ahhoz, hogy ezt bizonyítsuk. A néhány hónapos csecsemő még a beszéd tartalmi,
szerkezeti elemeinek megértése előtt képes érzelmeket megélni pusztán a beszéd
intonációján keresztül, valamint felismeri édesanyja hangját (hangszín,
hanglejtés alapján). Hámori József ezeket a beszédértés, nyelvi önkifejezés
előtti jeleket annak tulajdonítja, hogy azon túl, hogy hasonlatosan fejleszthető
a két agyfélteke képességrendszere, „az ember jobb féltekéje a fejlődés korai
szakaszában valamivel gyorsabban differenciálódik, fejlődik, mint a bal
félteke”. Tehát még mielőtt nyelvi értés szintjére jutna a gyermek, már
megérteni képes az őt célzó megnyilvánulásokat, nonverbális jeleket és nem csak,
hogy érti, fogékony rájuk, lekötik a figyelmét.
Mint zenetanár
fontosnak tartom azt is kiemelni, hogy Hámori professzor előadásán párhuzamot
vont a beszéd- és zenei fejlesztés között a kritikus periódus tekintetében is.
Ahol tehát az élet első éveiben hiányzik vagy csorbát szenved a zenei
fejlesztés, hasonlóan a beszédfejlődéshez, kiküszöbölhetetlen hibák rögzülnek.
Később már nem betölthető űr tátong majd a zenei fogékonyság, a zeneértés, a
zenei megnyilvánulások helyén, továbbá nem alakul ki az igény a gyermekben a
szabad zenei önkibontakoztatásra, a zenehallgatásra stb..
„Mai
ismereteink szerint mindenesetre kimondható, hogy az alapvető muzikalitás – még
ha a zenei ízlés különbözhet is – éppúgy mint a beszéd, minden ember vele
született képessége.” Az emberi személyiség tehát a jobb agyféltekéjének
segítségével nemcsak beszéd-nyelvi szinten képes magát kifejezni, hanem mintegy
univerzálisabb nyelvi szinten, zenei-énekes megnyilvánulásain keresztül kreatív
formában is. Általa közvetíteni képes környezete felé érzelmeit, megnyílni
másoknak, egyszersmind befogadóvá válni őt ért hatásokkal szemben.
Gondoljunk bele, milyen óriási lehetőségek állnak az előtt a gyermek
előtt, akinek az idegi „huzalozódás” szakaszában (kb. nyolcadik életévig)
intenzíven serkentették mindkét agyféltekéjét, és magas fokon művelni képes
mindkét nyelvet, azaz nyitott számára mindkét agyfélteke általi kommunikációs
csatorna. Hogy mi a konklúzió ebből egy óvópedagógus számára? Hámori
professzor szavaival: „Mindebből logikusan következik, hogy az ének-zene, a
muzikalitás éppolyan alapvető eleme a teljesebb emberi személyiség
kialakulásának(…), mint általában is az emberi beszéd. A jobb félteke
kommunikációja, nyelve a muzsika, amelynek a születéskor kapott adottságokra
alapozó kifejlesztése éppolyan fontos (lenne), mint a verbális, illetve más –
matematikai etc. – képességek (jó-rossz) kialakítása.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Ide írhatsz!